Lektion 3 (45 min.)
Bigbandet som eksperimenterende kunst- og koncertmusik (slut 1950’erne – 1980’erne)
Tredje lektion lægger vægt på bigbandets musikalske udvikling i retningen af den eksperimenterende, lidt vilde tilgang. Eleverne skal lave en lytteøvelse, hvor de skal identificere instrumenterne i et nummer – her arbejdes med instrumentkendskab, og det er med at “spidse ører.”
Derudover arbejdes der i lektionen med musikudøvelse og mere konkret improvisation, da eleverne skal forsøge sig med improvisation over en 12-takters blues.
Til selve koncerten på jeres skole vil Nordkraft Big Band spille nummeret “Moanin”, som eleverne arbejder med i denne lektion, samt balladen “The Nearness Of You”. Dette for at demonstrere hvor forskellige udtryk bigbandet kan omfavne.
Forberedelse til lektionen:
- Print tidslinjen ud (hvis du ikke har den fra tidligere) – download den her
- Læs om bigbandet i denne tidsperiode:
Det er i denne periode, at bigbandet går fra at være forholdsvist danse- og underholdningsmusik til at være mere koncert- og kunstmusik. I denne periode gik det faktisk helt amok. Jazzmusikerne eksperimenterede både med euforiserende stoffer, vilde akkorder og forskellige lydeffekter som fx. forvrængede guitarlyd. Der kom med andre ord strøm på.
Der opstod flere moderne stilarter. I stedet for at være dansemusik blev jazzen nu kanaliseret over i en kunstmusikalsk retning. Musikken blev baseret på improvisation og fri instrumentbehandling. Man så bort fra det hidtidige regelsystem og klangideal og brød rammerne. Musikerne blev inspireret af rocken, den tredje verdens musik, og man ville opnå høj grad af improvisatorisk frihed. Der blev i højere grad improviseret kollektivt i stedet for deciderede soloer. Vildt var det!
- Print billeder af de forskellige instrumenter ud og laminér – download billeder her
- Lyt til nummeret “Moanin” (med Mingus Big Band) og læg mærke til, hvornår hvilke instrumentgrupper er fremtrædende: https://www.youtube.com/watch?v=__OSyznVDOY og print oversigten over hvilke instrumenter, der spiller hvornår – download den her
- Eleverne skal i denne lektion lave en improvisationsøvelse (grundet det pædagogiske har vi valgt at lade eleverne improvisere over en regelret 12-takters blues – temaet fra den gamle Batman-film – selvom de professionelle musikere i denne periode bevægede sig ud over det regelfaste rytmeskema). Fordelen ved denne øvelse er, at eleverne får god periode- og plusfornemmelse.
Hør bluesen i nedenstående afspiller og læs forklaringen under ‘selve lektionen’.
Selve lektionen:
- Brug tidslinjen til at forklare eleverne, hvor vi nu er i bigbandets historie.
- I skal nu lytte til nummeret “Moanin” https://www.youtube.com/watch?v=__OSyznVDOY, mens I laver identifikations-leg (gæt et instrument-leg). Instrumentbillederne placeres rundt om på gulvet i lokalet. Mens nummeret afspilles, skal eleverne prøve at identificere, hvilke instrumentgrupper, de tydeligst kan høre hvornår og herefter placere sig selv på/i nærheden af billedet med disse instrumenter.
OBS! Nummeret er langt, så I behøver ikke at høre det hele. (Her finder du en oversigt over, hvilke instrumentgrupper, der fremtræder hvornår – download den her). - Efter “gæt et instrument-leg” skal eleverne lave en improvisationsøvelse. I skal bruge indspilningen af 12-takters blues (Batman temaet), som du finder her:
- Start med at lade eleverne synge (“Bat-man”) med på melodien, mens de klapper og slår på lår efter følgende skema:
– klap på lår (1-slaget), klap begge hænder (2-slaget), klap på lår (3-slaget), klap begge hænder (4-slaget) – se videoforklaring her https://youtu.be/qP-RXmEbwJs. - Når eleverne kan melodien godt, deles kazoos ud og melodien spilles herefter på kazoos.
- Placér eleverne i en rundkreds.
- Når musikken starter:
Gå først 4 takter (16 skridt) til den ene side – så 4 takter (16 skridt) til den anden side – og herefter 4 takter (16 skridt) til den ene side igen.
OBS: Man vender på skridt 16.
Stå herefter stille i 12 takter (3 x 16 skridt), mens eleverne klapper på lår og i hænder. Det er hér, at eleverne én efter én improviserer. - Når eleverne er blevet fortrolige med at spille og gå til melodien sættes improvisationsrunden i gang:
Vær opmærksom på, at det for nogle elever kan være grænseoverskridende at skulle improvisere foran resten af klassen. Vær derfor selv et godt eksempel og kast dig ud i improvisation på kazooen, så du viser eleverne, at det ikke er farligt, men sjovt, at improvisere.
Improvisationen foregår som følgende:
Én elev træder ind i cirklen og improviserer noget i 12 takter, som vedkommende finder på. Herefter går alle igen først 4 takter (16 skridt) til den ene side – så 4 takter (16 skridt) til den anden side – og herefter 4 takter (16 skridt) til den ene side igen, hvorefter en ny elev improviserer i 12 takter. Mens den enkelte elev improviserer på kazoo, står resten af klassen i rundkredsen og klapper på lår og i hænder (dvs. at ingen elever spiller kazoo, udover “solisten”) – se en videodemonstration her: https://youtu.be/pV6q7Wje05M
- Til sidst må man improvisere så TOSSET man vil – ingen regler skal overholdes, og alle spiller på én gang.